Kako električni bicikli stvarno rade?
S obzirom na to da se moderno društvo čim prije mora početi odvikavati od benzina, nafte i ugljena koji dominiraju industrijskim svijetom, pojedine države već godinama podižu svijest industrijalaca o alternativnim i obnovljivim izvorima energije. No, dok tvornice napokon počnu raditi i proizvoditi uz pomoć energije vjetra, sunca, vode i geotermalne energije, ostatak svijeta se već odavno okrenuo smanjenju zagađenja okoliša nastalog uporabom fosilnih goriva.
Jedan od načina kojeg su građani vrlo brzo počeli prihvaćati je uvođenje alternativnih oblika prometnih vozila – među kojima je i električni bicikl. Danas dobar dio Hrvata zna što je bicikl na električni pogon, no vjerojatno bi rijetki osvojili glavnu nagradu u kvizu „Tko želi biti milijunaš?“ jer nisu baš svi sigurni kako zapravo e-bike funkcionira.
Bicikl na prvi pogled izgleda isto kao i svaki obični bicikl jer ima iste komponente: klasičan izgled okvira, klasičan par kotača, klasičan volan, klasične pedale... Međutim, bicikli na električni pogon imaju još nekoliko vrlo bitnih komponenta koje vožnju bicikla čine nevjerojatnijom, zabavnijom, dinamičnijom i praktičnijom. Jer kada vozite „bicikl na struju“ možete voziti dalje i brže nego što ste ikada mislili da možete, i uz veće uzbrdice s manje napora nego da vozite tradicionalni bicikl – a to vam omogućuju motor, baterija, senzori i kontroler.
Električni motor – mišići električnog bicikla
Glavna i jedina svrha elektromotora je da pokrene bicikl, i to tako da pohranjenu električnu energiju pretvori u pogonsku snagu, tj. mehanički rad. Potrebno je provesti struju kroz rotor zavojnicu koja zbog međudjelovanja magnetskih polja okreće kotač prema naprijed.
Prema hrvatskim zakonima i Europskoj Direktivi, za bicikl koji je opremljen „pomoćnim električnim motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale“ nije potrebna registracija, vozačka dozvola niti osiguranje te se na njih ne odnosi postupak homologacije. Ako snaga motora prelazi navedene vrijednosti, vozilo će se morati registrirati i osigurati, a vozač imati važeću vozačku dozvolu AM kategorije.
Postoji nekoliko različitih vrsta motora, a najčešće korištene su:
- Osovinski ili Hub motor
To je prvi patentirani tip pogonskog sustava koji je na pametan način ugrađen direktno u sredini kotača kao glavčina (hub = glavčina), i to najčešće na stražnji kotač koji se čvršće spaja s okvirom (ima četiri šipke, dok prednji kotač ima samo dvije). Direktno prenosi energiju na sam kotač koji se zatim rotira i kreće prema naprijed, te je jako popularan zbog svoje učinkovitosti, jednostavnog dizajna, vodootpornosti i male težine.
Ovaj tip elektromotora ne pruža nikakav otpor ako se ne koristi, što znači da se automatski isključuje čim pse restanu okretati pedale, odnosno bicikl se ponaša kao običan bicikl čim se isključi motor ili isprazni baterija. Jedina mu je mana što gubi učinkovitost na brdima, ali je zato sjajan za jednostavne vožnje po uređenom i ravnom terenu.
- Središnji ili Mid-drive motor
Takav motor smješten je na sredini bicikla, odnosno između pedala kako bi prenio energiju na lanac putem središnjeg pogonskog zupčanika. Svoje pozitivne karakteristike najviše pokazuje pri vožnji po uzbrdicama jer se ni motor niti vozač neće pretjerano naprezati.
Generalno gledajući, zbog središnje težine bicikla vozač bolje osjeti stabilnost u vožnji, što je itekako važno onima koji vole duge i strme dionice. Češća potreba za mijenjanjem zupčanika mu je najveća mana.
Električni motor se nigdje ne pali ili gasi, već se uključuje pokretanjem pedala ili pritiskom na tipku na putnom računalu na volanu, ovisno o modelu e-bicikla. Električni motor radi sve dok ne dosegnete maksimalnu brzinu od 25 km/h (iako okrećete pedale) ili prestanete pedalirati. Ako vaša brzina u vožnji padne ispod 25 km/h, motor će se ponovo uključiti.
Baterija – krv električnog bicikla
Nakon električnog motora, baterija je druga najbitnija stvar na električnom biciklu budući da je odgovorna za generiranje energije. U velikoj mjeri određuje težinu bicikla, domet, ali i cijenu vozila i obično je postavljena negdje na samom okviru. Neke baterije imaju i tipku za uključivanje ili LED zaslon za prikaz napunjenosti, ali sve se mogu puniti u standardnim električnim utičnicama što ih čini vrlo praktičnima.
Kada su se e-bicikli pojavili 1990-ih imali su teške i glomazne olovne baterije, a vrlo brzo je došlo do tehnološkog napretka i proizvodnje punjivih litij-ionskih baterija koje su se najprije koristile u prijenosnim računalima i mobilnim telefonima. Postale su popularne zbog svoje male težine, pristupačnosti, jer se lako pune i dostupne su u nekoliko jačina. Tipične baterije za električne bicikle daju oko 350–500 Wh snage (Wh ili vat-sati označuje kapacitet baterije) i mogu imati domet i do 80 kilometara između punjenja (čak i više ovisno o terenu, jačini baterije i brzine vožnje). Osim ako niste maratonac, ovo će biti dovoljan kapacitet za jednodnevnu vožnju do cilja i natrag, a imajte na umu da većina e-bicikala ne puni bateriju dok se pedalira ili spušta nizbrdo.
Baterija ne napaja samo motor, već i upravljačku jedinicu, zaslon i senzore, a brigu oko obavještavanja o njezinom stanju vodi putni kompjuter. Na ekranu će se signalizirati kapacitet baterije, a kod nekih modela će i odmah nakon unosa planirane staze u GPS sustav izračunati ima li bicikl dovoljno snage za povratak.
Kontroler – mozak električnog bicikla
Samo motor i baterija neće biti dovoljni za pravilnu upotrebu električnog bicikla. Njih povezuje elektronika, odnosno kontroler koji osigurava pravilan način rada svih komponenata e-bicikla te određuje kakvi su naponi potrebni za motor i pod kojim intervalima raspodijeliti napajanje.
Postoje dva glavna tipa kontrolera – oni koji se aktiviraju pedalom i oni koji se pokreću pritiskom palca na ručici gasa. Ovaj potonji se nalazi na upravljaču/volanu radi lakšeg korištenja. Dodavanje samo malo snage čini pedaliranje lakšim pogotovo, na primjer, ako se penjete uzbrdo.
Vožnja e-biciklom pruža sasvim drugačije iskustvo od vožnje klasičnom verzijom
Kako se zapravo vozi električni bicikl? Svi smo navikli naglo i jako okretati stopalima kako bismo započeli voziti i dobili brzinu na običnom biciklu, ali sasvim je drugačiji osjećaj imati motor koji djeluje kao „vjetar u leđa“ i dovede nas do željene brzine uz nimalo fizičkog naprezanja. Postoje bicikli sa senzorima koji doprinose prirodnijem osjećaju vožnje, kao i oni sa sustavom temeljenom na kadenci koji početnike već u startu mogu zbuniti i prestrašiti.
Ako nikada niste vozili električni bicikl, bilo bi dobro da počnete s vožnjom na otvorenom, ravnom terenu. E-bicikli su teži od običnih, pa si dajte vremena da osjetite bicikl te za početak koristite malo ili nimalo pomoći motora. Tek onda kada vam bude ugodnije, uključite pomoć motora, mijenjajte brzine, izvježbajte kočenje te se upoznajte s kontrolama i zaslonom na upravljaču.
Električni bicikli su jednostavni i za održavanje
Općenito, e-bicikl zahtijeva skoro pa istu dozu održavanja kao i standardni bicikl. Dakako, valja redovito obaviti servis za bicikle, posebno prije dolaska zime, no poželjno je nakon svake vožnje detaljnije pregledati bicikl i ukloniti blato, zemlju i ostalu prljavštinu. Pazite da su gume pravilno napumpane i lanac podmazan, a elektroničke kontaktne točke redovito očišćene kako bi spriječile nakupljanje prljavštine koje uzrokuju skupe popravke. Isto tako, vrijedi zapamtiti da povećana snaga i brzina brže troši neke komponente bicikla, kao što je lanac i kočione pločice.
Proizvođači baterija tvrde da bi im kapacitet mogao početi opadati nakon otprilike 1.000 ciklusa punjenja. No, to što joj je počeo padati kapacitet ne znači nužno da baterija ne radi, nego ćete samo moći prevaliti manje kilometara nego kada je baterija bila nova. Pazite da baterija nije izložena niskim i visokim temperaturama, te je nikada ne skladištite na duže vrijeme 100 posto punu niti potpuno praznu. Idealno bi bilo da je napunjena između 30 i 60 posto.
Jeste li već donijeli odluku koji biste e-bike htjeli imati u svom voznom parku? Istražite koje sve modele imamo na našem web shopu ili se jednostavno prošećite do vama najbliže Hervisove gdje ćete se moći dodatno informirati o svom novom električnom ljubimcu na dva kotača. Naši stručnjaci u biciklizam dat će vam savršen uvid u modele bicikala koji vas zanimaju, a slobodno ih možete pitati sve vezano i za servisiranje bicikla.