Kako sport utječe na modu?
Sportska odjeća je pokretač novih trendova u modi i tekstilnih inovacija. Sve se više nosi u svakodnevnom životu (athleisure, modni trend koji spaja sportske i casual komade odjeće), a napretkom tehnologije i razvojem visokoučinkovitih materijala razvijena je sportska odjeća poboljšanih svojstava i funkcionalnosti, pa ju se lako nosi čak i u ležerne šetnje gradom. Sportska majica s kapuljačom ispod sakoa, tenisice na traperice i košulju, trenirka i dugačak kaput, pa čak i pilates tajice uz cipele na petu – danas je moderno sve ono što se nekad smatralo modnom katastrofom!
Od sportskih terena do modnih pista
Sport i moda nisu oduvijek išli zajedno „ruku pod ruku“. Prije nešto više od sto godina znalo se da se dresovi i drugi sportski odjevni komadi nose samo na sportskim terenima, a da se na posao ide u odijelu, odnosno navečer odijeva elegantna „toaleta“. No, onda su dvije istaknute pariške tenisačice Jane Régny i Suzanne Lenglen odlučile dizajnirati sportsku odjeću koja će ženama omogućiti da se bolje kreću na terenu, dok su američki tiskani mediji također počeli aktivno podupirati ideju da je sportska odjeća podjednako prikladna za redovite dnevne aktivnosti, predstavljajući je kao uzor modernog američkog ideala.
Takvi su pomaci pomogli brojnim sportskim modnim imenima da dostignu kultni status, da bi se u 21. stoljeću zahvaljujući Internetu hvalile suradnje poznatih modnih kuća i profesionalnih sportaša kao što su Serena Williams, Roger Federer, Naomi Osaka, LeBron James, Cristiano Ronaldo, Neymar, Lewis Hamilton i mnogi drugi.
Tenisice su kultni predmet obožavanja
Ne postoji osoba na ovom svijetu koja u svom ormaru nema barem jedan par tenisica. Posjeduje ih čak i najpoznatija ljubiteljica vrtoglavo visokih potpetica, dizajnerica Victoria Beckham, koja je nekoć izjavila da je nikada nećemo vidjeti u cipelama s ravnim potplatom. Tenisice volimo jer su nam najbolje prijateljice na treningu, a odlično pristaju uz traperice, trenirku, suknju ili kratke hlače dok šetamo gradom, družimo se na kavi ili idemo na posao. One spajaju ženstvenost i udobnost, s njima uvijek možemo izgledati trendy. No, to im nije bio osnovni cilj kada su stvorene!
Jedna je američka tvornica gume 1892. godine počela proizvoditi cipele s gumenim potplatom kako bi se tenisačima olakšalo kretanje po prirodnom, travnatom terenu. Otud i naziv „teniss shoes“, odnosno tenisice. Trebalo je skoro pola stoljeća da od isključivo sportske obuće postanu dio svakodnevice, i to zahvaljujući tinejdžerima koji su ih počeli nositi kao modni dodatak. Američki glumac James Dean proslavio ih je u filmu "Buntovnik bez razloga", nakon čega su tenisice postale simbol mladenačkog prkosa i novog doba.
Kraljica aerobika Jane Fonda ih je ponovo vratila u prvi plan 1980-tih, kada su se tenisice počele kombinirati sa svim kombinacijama. Danas više nije neobično vidjeti kako se tenisice nose u svečane prigode kao što su vjenčanja, dodjele nagrada, prijemi, poslovni domjenci i sl. Dapače, za sve zaljubljenike u ovu ležernu vrstu obuće postoje i tzv. limitirani modeli tenisica poznatih svjetskih brendova kao što su Nike, Adidas, Puma, All Stars, Reebok i drugi, a koje simboliziraju prestiž i ekskluzivnost. To je nevjerojatan segment sportsko-modne industrije koji ima sve više poklonika.
Trenirka – nova vladarica ormara!
Ono što se nekada govorilo za traperice, sada se priča za trenirku. Svi je nose! Osim što je praktična, funkcionalna i udobna, trenirka je postala i ekološki prihvatljiviji dio naše garderobe jer se može izraditi i od reciklirane plastike. Više nije samo za teretane ili „po doma“, nego je postala i idealan izbor za ležerne poslovne sastanke i druženja. No, koji je put trebala proći da bi došla do toga?
Sport i moda opasno su počeli koketirati još 1960-ih kada je sport postajao sve popularniji hobi, odnosno privlačio je mnoštvo aktivnih sudionika, ali i gledatelja. Na stadionima se navijalo za sportske zvijezde, prvake i olimpijce u mnogim sportovima, a koji su na terene izlazili u dresovima ili trenirkama. Kada je Francuz Émile Camuset, osnivač poznate sportske modne kuće Le Coq Sportif, još početkom 20.st. izmislio mekane hlače od džerseja s gumom oko struka isključivo za sportaše, sigurno nije mislio da će skoro 70 godina kasnije taj odjevni predmet postati planetarno poznat i izvan sportskih terena – zahvaljujući filmu i glazbi.
Sportswear je u kratkom roku postao streetwear. Najprije je kralj borilačkih vještina i glumac, Bruce Lee, doveo dvodijelnu trenirku u mainstream modu 1970-ih, da bi hoodice i donji dijelovi trenirke obilježili eru hip-hopa 1980-ih i 1990-ih godina kada ulična moda odjednom postaje relevantna, a cesta modna pista. To se nikako nije dopalo njemačkom modnom dizajneru Karlu Lagerfeldu koji je jednom za časopis Vogue izjavio kako je „trenirka znak poraza, a svi koji su je kupili su zapravo izgubili kontrolu nad svojim životima“.
Kratke hlače i tajice su iz teretane stigle na ulicu
Muške hlače su oduvijek bile dio mode. U viktorijanski doba bogati plemići su nosili kratke hlače duljine ispod koljena, dok ih engleski dječarci i dan danas nose kao dio školske uniforme. Kad je sport u pitanju, muškarci su dugi niz godina nosili vrlo kratke hlače za igranje košarke, nogometa i kod atletike. Sve se promijenilo nakon reklame za Nike Air Jordan tenisice s Michaelom Jordanom u glavnoj ulozi, a u kojoj je košarkaška legenda nosila ležerniju verziju hlačica do koljena. Trebamo li naglasiti da je ta duljina postala hit?
Sport i moda umrežili su se i kada su u pitanju tajice, uske hlače od rastezljivog materijala koje su u samom početku bile namijenjene za svakog, da bi ih najviše koristili jahači i baletani. Za vrijeme svjetske financijske krize 1980-ih godina postigle su nezapamćenu popularnost jer su bile jeftine i lako su se kombinirale s drugim odjevnim komadima poput dugih džempera, tunika ili sakoa. Posljednjih su godina tajice doživjele pravu modnu revoluciju te su od utilitarnog komada postale predmet želja trendseterica diljem svijeta.
Sportske jakne itekako mogu biti chic
Nakon što je 1930-ih doživio hipotermiju, američki modni dizajner Eddie Bauer se zakleo da će učiniti sve kako bi kreirao topliju jaknu. Inspiraciju je našao u ruskoj vojnoj jakni punjenoj paperjem. No, kako bi zaustavio paperje da zbog gravitacije padne na dno jakne, Bauer ju nadogradio velikim džepovima i prošio cijeli materijal u nekoliko dijelova. Ovakve su jakne nosili samo lovci i rekreativni jahači, sve dok ih 1990-ih hip hop glazbenici iz New Yorka i Detroita nisu „isfurali“ u video spotovima za MTV glazbeni televizijski kanal.
Danas se pufaste i prošivene jakne nose kao statement komadi garderobe, pogotovo ako je model u jarkoj boji ili zanimljivog dizajna. Duljina i debljina nisu bitni ako se dobro iskombiniraju sa suknjom i čizmama, odnosno s modernom trenirkom i hit modelom tenisica.
Fitness hirovi dolaze i prolaze, no veza između sporta i mode teško da će samo tako puknuti. Više ne postoji „dress code“ kakvog poznajemo jer je sportska odjeća postala sasvim ravnopravan dio svačijeg ormara. Jakna, trenirka ili tenisice koje vidite na policama Hervisa nisu samo stvorene da sportašima pomognu postići nove osobne sportske rekorde, već i da vas štite i osluškuju vaše zdravlje, te podignu samopouzdanje dok ponosno koračate ulicom.