Preskoči na sadržaj Preskoči na navigacijski zaslon

Sve što trebate znati o e-biciklima

Da rasčistimo jednu stvar odmah na početku – e-bicikli su sadašnjica i budućnost. Oni nisu nikakav hir mladih ljudi koji će nestati za par godina, već su izvanredno prijevozno sredstvo koje polako, ali sigurno, postaje najprihvatljivija alternativa automobilu. Posljednji podaci o prodaji električnih bicikala ovoj činjenici idu u prilog jer je u razdoblju od rujna 2021. do rujna 2022. proizvodnja i isporuka skočila za nevjerojatnih 240 posto (u usporedbi s godinom prije), a sama industrija električnih bicikala danas vrijedi gotovo 27 milijardi američkih dolara i ne pokazuje znakove usporavanja.

Teško je reći koliko točno bicikala postoji u svijetu, ali procjenjuje se da svakodnevno pedalira oko milijardu ljudi, od kojih je 200 milijuna onih koji koriste električne verzije popularnih dvokotača. To je ogroman broj, pogotovo ako se usporedi s oko 1,5 milijarde automobila u svijetu. Dakako, pandemija korona-virusa izazvala je golemi „biciklistički bum“ i ubrzala prijelaz s „običnih“ na električne bicikle. Prema Forbesu, očekuje se da će Europljani do 2030. kupiti dodatnih 10 milijuna bicikala – svake godine!

Sve što trebate znati o elektičnih biciklima.

S obzirom na to da proizvođači električnih bicikala svako malo iznenade ljubitelje pedaliranja s novim i inovativnim modelima e-bicikala, početnicima se potraga za novim e-ljubimcem na dva kotača može činiti komplicirana i frustrirajuća.

No, ovdje smo da vam pomognemo! Prođite s nama kroz mali vodič za električne bicikle i upoznajte se sa svime što ste mislili da znate o ovim sjajnim prijevoznim sredstvima za koje nije potrebna vozačka dozvola!

Povijest: Bicikl s baterijom bio je interesantan još u 19. stoljeću

Vjerovali ili ne, prvi električni bicikli patentirani su 1880-ih i 1890-ih u Francuskoj i Sjedinjenim Američkim Državama, najprije na tri, a potom i na dva kotača. Baterija i motor nalazili su se u sklopu stražnjeg kotača, unutar trokuta okvira ili kod prednjeg pogonskog zupčanika. Bili su jako teški, a nisu se mogli pohvaliti niti s dometom same baterije koji je bio svega par kilometara.

Unatoč tomu, ideja o električnom biciklu nije jenjavala sljedećih 100 godina. Proizvođači iz cijelog svijeta tražili su načine kako smanjiti bateriju, a da se ne umanji i njezina moć, te kako unaprijediti pogonsku jedinicu. Svi su e-bike vidjeli jednako – kao bicikl čiji se motor pokreće na ručici gasa na volanu, neovisno o tome okreću li se pedale ili ne, nešto slično kao kod vožnje skutera ili motora.

Međutim, godine 1989. dolazi do prijelomnog trenutka s pojavom prvog „pedeleca“ (eng. Pedal Electric Cycle), odnosno bicikla s elektromotorom kojeg pokreću – pedale. Umjesto dosadašnjeg okretanja ručice gasa na volanu, Michael Kutter razvio je motor koji se aktivira samo kad vozač okreće pedale i služi isključivo kao pomoć prilikom pedaliranja.

Problem težine baterije riješen je 1991. godine izumom litij-ionske baterije koja se tada uvelike koristila u prijenosnim računalima. Budući da je lagana i da se jednim punjenjem baterije može prijeći i do stotinu kilometara, priča o električnim biciklima ponovo je postala zanimljiva i proizvođačima i korisnicima. U sljedećih desetak godina bicikli na struju su zauzeli svoje mjesto u društvu koje sve više razmišlja o ekologiji i očuvanju našeg planeta, te postaju prekretnica za mobilnost budućnosti.

Jeste li znali da… su Danci najstrastveniji biciklisti na svijetu?  9 od 10 Danaca posjeduje bicikl, dok samo njih 4 od 10 posjeduje automobil.

Popularnost: Zdravija su, zabavna i štedljivija verzija prijevoznog sredstva

Jednostavno rečeno, bicikl je jedan od najzdravijih prijevoznih sredstava, bio on klasičan ili na strujni pogon. Vožnja bicikla je vrlo energična vježba koja pokreće mišiće, srce i pluća, smanjuje mogućnost pojave kardiovaskularnih bolesti, nekih oblika raka i depresiju te poboljšava čovjekovu ravnotežu, koordinaciju i kognitivno funkcioniranje. Suprotno mnogim mišljenjima, vožnja električnog bicikla nije „varanje“. Dapače, vrlo je vjerojatnije da će vas e-bike prije dovesti u formu nego model bez struje – jer ćete voziti brže, dulje i češće!

Vožnja električnim biciklom je zabavna i laka.

Pojedina su istraživanja pokazala da se ljudima koji su prešli s klasičnog na električni bicikl drastično povećao broj prijeđenih kilometara mjesečno, a postotak onih koji su svakodnevno vozili bicikl popeo se s 55% na vrtoglavih 91% nakon kupovine e-bicikla.

U čemu je tajna? Ponajprije u činjenici da se ljudi manje umaraju zahvaljujući struji, a samim time bicikl mogu voziti dulje. Priznajte, koliko ste puta pomislili otići biciklom na posao, ali ste odustali od te ideje čim ste izračunali da vam do cilja treba i do 45 minuta i da ćete se pritom dobrano oznojiti. Električni bicikl omogućuje upravo suprotno – na posao ćete stići brže, a da nećete spustiti ni kap znoja. Zbog motora ćete manje pedalirati, a više uživati u vožnji. I sutradan ćete ponovo biciklirati, i prekosutra, i tako cijeli tjedan, mjesec… Samim time ćete prijeći više kilometara i provesti više vremena u aktivnosti nego inače.

Ako to nije dovoljna motivacija, vrijedi napomenuti da ćete vožnjom na e-biciklu uštedjeti novac. Automobili su skupi za održavanje, cijene benzina stalno variraju, a sve se teže može naći parking u gradu, a sa sve toplijim danima gužve u javnom prijevozu postat će nesnošljivije. Iznos koji ćete izdvojiti za kupnju električnog bicikla može se činiti velikim, ali će se isplatiti svaki cent jer ćete zahvaljujući njemu voditi zdraviji život, češće ćete boraviti u prirodi, nećete se stresirati zbog kašnjenja na posao, gradskih gužvi i manjka parkinga, a bit ćete i dio ekološki pozitivnih promjena jer ćete aktivno sudjelovati u smanjenju zagađenosti zraka.

Jeste li znali da… osoba koja biciklom ide na posao četiri dana u tjednu i pritom prijeđe 8 km uštedi čak 750 kg emisije CO2 godišnje?

Kako odabrati najbolji električni bicikl za sebe?

Izraz električni bicikl ili e-bike upotrebljava se za sve bicikle na elektro pogon koji pomaže vozaču u vožnji. Ta dodatna snaga dobro dođe kod dužih dionica, u vožnji uzbrdo ili u teškim uvjetima. Ugrađeni elektromotor (na osovini, zadnjem ili prednjem kotaču), baterija (najčešće na rami/okviru bicikla) i razni senzori zaslužni su za osjećaj sreće i ležernosti dok pedalirate. Baterija je ta koja se mora puniti kako bi bicikl mogao olakšati vožnju. Za koliko će se ona napuniti ovisi o njezinoj jačini, ali u prosjeku do 5 sati.

Koji električni bicikl kupiti? To je pitanje kojeg često postavljaju oni koji kupuju svoj prvi e-bike. Početnicima nije lako doći do odgovora jer se u obzir mora uzeti nekoliko faktora: s kojim ciljem će se bicikl koristiti, na kojoj podlozi i pod kojim vremenskim uvjetima, koji se domet traži, koliko je korisnik težak, hoće li ga često morati nositi (npr. u autu ili vlaku)…

Koji električni bicikl kupiti?

Ne dajte da vas ovo nabrajanje obeshrabri jer u ovom trenutku postoji električni bicikl baš za svakoga. Prođite s nama kroz ove dvije najvažnije podjele i doznajte koji je idealan bicikl za vas:

1.      Klase električnih bicikla:

  • I klasa – bicikli kod kojih se snaga dobije isključivo prilikom okretanja pedala, odnosno pedelec (limitiran motor na 250 W s maksimalnom brzinom od 25 km/h)
  • II klasa – bicikli s motorom koji se uključuje kad započinje pedaliranje, ali i kad se pritisne tipka na mjenjaču jer je bicikl opremljen posebnim regulatorom (s motorom od 250 W i maksimalnom brzinom od 25 km/h)
  • III klasa – potpuno električni bicikli koji mogu imati motor i do 750 W (odnosno 1 konjsku snagu) te dosežu brzinu i preko 45 km/h, a za čiju je vožnju potrebna posebna dozvola i registracija vozila.

2.      Vrste električnih bicikala:

  • Za svakodnevni prijevoz – namijenjeni vožnji na asfaltiranoj podlozi u gradskom okruženju zbog čega se još zovu i „gradski“ ili city bike, imaju nizak okvir i opremljeni su klasičnim mjenjačem brzina, nogarom, svjetlima, blatobranima i nosačima tereta kao što su košare i torbe.
  • Za rekreaciju – posvećen ljubiteljima bicikliranja u prirodi na kratke i duge staze, ali s povremenim odlaskom u grad na kavu, pa zato djeluju kao hibrid gradskog i brdskog bicikla s niže podešenim sjedalom kako bi se vozač uspravnije držao te širim gumama (trekking).
  • Za sportske aktivnosti – u ovu skupinu spadaju brdski (MTB) i cross električni bicikl kojeg krasi hardtail (HT) konstrukcija, odnosno kruta stražnja i suspenzijska prednja vilica i nešto šire gume za vožnje po šumama, zemljanim i makadam podlogama, te cestovni električni bicikl s ultra laganom konstrukcijom za vožnju ravnim i uređenim stazama.

Dakako, postoji još mnogo drugih vrsta bicikla ovisno o namjeni. Tu je i električni sklopivi bicikl idealan za one koji do destinacije dolaze kombinacijom pedaliranja i nekog drugog prijevoznog sredstva, ženski e-bicikl s nižim gornjim dijelom okvira, bicikl s velikim i nisko spuštenim sjedalom, zatim onaj za prijevoz tereta, vožnju po snijegu i blatu…

Jeste li znali da… je brdski bicikli najpopularniji tip bicikla u Europi?

Kako voziti električni bicikl?

Ključ svakog dobrog električnog bicikla je zajednički rad svih njegovih komponenti. Suradnja baterije, pogonske jedinice, senzora i pametno integriranog zaslona (ekrana/displaya) omogućuje glatku vožnju. Baterija daje snagu motoru koji pokreće okretanje kotača kako bi bez ikakvog osjećaja umora svladavali uzbrdice i duge vožnje, a na zaslonu ili uz pomoć određene tipke može se kontrolirati taj dodatan „vjetar u leđa“.

Električni bicikl obično ima između tri i pet razina pomoći koje se biraju putem kontrolera (mehanike), od laganog guranja do velike snage za svladavanje strmih uspona. Postoji i opcija potpunog isključivanja motora i vožnje samo uz snagu pedale. Prema zakonu Republike Hrvatske, svi električni bicikli uz elektromotor s najvećom trajnom snagom do 0,25 kW moraju imati i pedale (ako nemaju pedale, onda spadaju pod mopede). Ta snaga se progresivno smanjuje do nule kad brzina bicikla dostigne 25 km/h, ili prije ako vozač prestane pokretati pedale.

Lako je naučiti voziti električni bicikl.

Kako se onda vozi električni bicikl? Odgovor na ovo pitanje je vrlo jednostavan: kao i obični bicikl! Sama tehnika vožnje bicikla identična je uobičajenoj vožnji, samo što ćete već na samom početku itekako osjetiti nalet struje. Motor znatno olakšava početno ubrzanje, a zatim pomaže održati brzinu, osobito pri vožnji uzbrdo.

Naš savjet je da počnete polako i na ravnom, uređenom terenu, iako ne treba puno vremena da upoznate se s tim „električnim“ valom. Vrlo brzo ćete se naviknuti na taj osjećaj i pohvatati rukovanje s volanom i kočnicama. Da bi osvijestili težinu e-bicikla, njegov načina rada i sustav kočenja, preporučujemo da se najprije otisnete u vožnju po naselju prije negoli se uopće susretnete s vožnjom bicikla pri usponu i zahtjevnijim terenima.

Električni bicikli obično su teži od klasičnih pa se dodatna težina mora uzeti u obzir u pogledu zaustavnog puta i sigurnosti. Pratite što se događa u prometu, usporite i zaustavite se na vrijeme. Istovremeno će i sam bicikl reagirati jer, čim prestanete okretati pedale, prekida se svaka pomoć koju pruža motor.

Jeste li znali da… domet (maksimalna udaljenost koja se može prijeći jednim punjenjem baterije) ovisi o kapacitetu baterije, ali i o težini vozača i prtljage, karakteristikama terena, temperaturi okoliša, kvaliteti tlaka u gumama i brzini kojom se bicikl kreće?

Održavanje e-bicikla ne razlikuje puno od postupka s „običnim“ biciklom

Tržište električnih bicikala se već nekoliko godina rapidno razvija, unatoč njihovim visokim cijenama. Budući da za kvalitetan e-bike valja dobrano isprazniti novčanik, važno je brinuti se o njemu, redoviti ga održavati i propisno ga skladištiti.

Hervis električni bicikli dolaze iz tvornica poznatih proizvođača među kojima su najzastupljenije marke KTM, Torpado, MS Energy, Benger, Kettler, X-fact i drugi, i to u paketu s pripadajućom baterijom i motorom popularnih marki kao što su Bosch, Shimano, Yamaha i sl.

Važno je redovito održavanje svih dijelova e-bicikla.

Svaki od njih će imati različite vrste i veličine baterija, a većina njih će izdržati do 1000 ciklusa punjenja. Baš kao i kod mobilnih telefona, prijenosnih računala i digitalnih fotoaparata, postoje izmjenjive baterije koje se mogu odvojiti od bicikla i one koje su integrirane u bicikl. Naravno, obje vrste baterija treba priključiti u bilo koju zidnu utičnicu uvijek putem originalnog punjača koji dolazi uz bicikl. U suprotnom će, nakon određenog vremena, baterija oslabjeti i trebati zamijeniti novom – što je popriličan trošak.

Da bi vaš e-bicikli još dugo bili kao novi, potrebno je paziti gdje ih vozimo, u kojim vremenskim uvjetima, pratiti obavijesti na zaslonu koje nagovješćuju moguće poteškoće s radom motora, senzora, baterije i sl.

Osnovno održavanje je slično „klasičnom“ principu:

  • bicikle treba s vremena na vrijeme oprati, posebno nakon vožnji po blatu, ali ne s visokotlačnim peračem kako oksidacija električnih kontakata ne bi prekinula strujni krug i otežala održavanje baterije
  • očistiti kontakte na bateriji i kod motora
  • pregledati lanac, očisti ga od pijeska, soli i prašine, te ga podmazati
  • provjeriti i očistiti kočnice
  • održavati optimalan tlak zraka u gumama i provjeriti ima li na njima pukotina i izbočina.

Svakako predlažemo redoviti godišnji servis kod ovlaštenog servisera kako bi se izbjegli eventualni mehanički kvarovi, te obavezno uklanjanje baterije tijekom zime kada temperature padnu ispod nule. Najbolje je izvaditi bateriju s bicikla i staviti je na suho i relativno toplo mjesto kako bi se održala njena učinkovitost i funkcija do proljeća i novih avantura.

Jeste li znali da… bateriju nikako ne bi trebali prazniti „do kraja“, već je ostaviti na oko 20% kako ne bi došlo do postepene degradacije njezinog kapaciteta?

Da, treba vam i dodatna oprema za bicikle!

Budući da prodaja bicikla, a pogotovo električnih, iz godine u godinu raste, sve više zemalja donosi zakonske regulative kojima određuje što se sve može nazvati „biciklima na električni pogon“, ograničava brzinu bicikla i brine o sigurnosti biciklista u prometu. Napominjemo kako su se vozači svih vrsta bicikla u gradskom prometu dužni kretati biciklističkom trakom ili stazom, a tamo gdje ih nema dužni su se kretati uz krajnji desni rub prometne trake.

Moramo biti dobro opremljeni za vožnju e-bicikla!

Iako za njihovo prometovanje nije potrebna registracija, a samim time ni vozačka dozvola, za vožnju električnih bicikala se morate naoružati kacigama (maloljetnici i štitnicima) za vrijeme svake vožnje, te svjetlima i reflektirajućim prslucima tijekom noći. Postoje i LED kapice za gume, LED trake za ramu, treptajuća stražnja svjetla, čeone lampe za dodatno osvjetljenje… 

Jeste li znali da… je korištenje slušalica u jednom ili oba uha tijekom vožnje bicikla zakonom zabranjeno i kažnjivo novčanom kaznom od 40 eura?

Nemoguće je voziti električni bicikl bez osmjeha na licu

To je istina. Potvrdit će vam svi biciklisti, od strastvenih vozača koji već godinama pedaliraju uz pomoć struje, pa sve do prvih vlasnika e-bikea. A spremni smo se kladiti da ćete se složiti i vi i to već nakon prve vožnje! Električni bicikl početnicima može izgledati kompliciran stroj budući da ima bateriju, motor i senzore, ali zapravo je vrlo jednostavan za vožnju i održavanje.

Provedite neko vrijeme listajući naš web shop i informirajte se o karakteristikama i komponentama bicikala koji vam se bicikli na struju sviđaju, ili svratite do najbliže prodavaonice gdje će vam naše stručno osoblje dati još informacija i odgovoriti na sva vaša pitanja.

Ako ste zainteresirani za električni bicikl, pogledajte Hervisovu ponudu ovdje.

Povrat u roku 14 dana
Povrat u roku 14 dana
SSL sigurnost
SSL sigurnost
Click&collect
Click&collect
Opći uvjeti poslovanja
Opći uvjeti poslovanja
 button.backToTop Gore